Vann

Kan brukes på Småbarnssvømming, men anbefales brukt innen Begynneropplæring fra 4/5-års alder. Krav: gjennomført vanntilvenningsøvelser, samt godkjent testøvelse 1 og 2.

Testøvelse 1:

Eleven skal kunne ”frakte” et svømmebrett som ligger i vannflaten gjennom bevegelser med armene, men uten å berøre det. Eleven må frakte brettet minst fem meter uten å berøre det.

Testøvelse 2:

Eleven står i hoftedypt vann og lar en partner sprute vann på seg. Det er lov å beskytte seg med armene, men ikke å snu seg vekk. Eleven må la seg sprute på i minst 15 sekunder, og hendene skal ikke holdes foran ansiktet.

0:49

1 roterom

Hensikt Vanntilvenning, kjenne vannet egenskaper Utførelse Det ligger mange forskjellige gjenstander i vannflaten (svømmebrett, baller og lignende). Hvem kan bevege seg mellom alle disse...
1:02

2 blindefører

Hensikt Vanntilvenning, kjenne vannet egenskaper Utførelse To og to går etter hverandre. Den som går bakerst lukker øynene, og holder hendene på skuldrene til den som går først. Etter av...
0:44

3 Flytte brett - testøvelse 1 vanntilvenning

Hensikt Vanntilvenning, kjenne og utnytte vannets egenskaper Utførelse Eleven skal kunne "frakte" et svømmebrett som ligger i vannflaten gjennom bevegelser med armene, uten å b...
0:30

4 Bordtennis

Hensikt Vanntilvenning, kjenne og utnytte vannets egenskaper Utførelse Blås en bordtennisball på tvers av bassenget uten å hjelpe til med hendene.
0:29

5 Vaske seg

Hensikt Vanntilvenning, bli komfortabel med å ha vann i ansiktet Utførelse Vi har nettopp stått opp og vasker ansiktet, ørene og håret. Øvelse for vanntilvenning.
0:31

6 Dusje

Hensikt Vanntilvenning, bli komfortabel med å ha vann i ansiktet Utførelse Vi har nettopp stått opp og skal dusje. Vi spruter vann på oss selv, først litt, deretter mer og mer. Hvem har...
0:49

7 Sprute vann - testøvelse 2 vanntilvenning

Hensikt Vanntilvenning, bli komfortabel med å ha vann i ansiktet Utførelse Eleven står i hoftedypt vann og lar en partner sprute vann på seg. Det er lov å beskytte seg med armene, men ik...